Detdär på

Ifall ni inte orkar läsa allt kan ni hoppa direkt till andra stycket, dethär första är nämligen en enda lång åsnebrygga... :)
Nu måste jag medge att jag snart börjar ta priset på kryptiska rubriker men till denna finns det en mycket fin förklaring. Det var nämligen så att jag precis gick hem genom ett folktomt Vasa och funderade på vad jag skulle skriva i min blogg. Som omväxling gick jag förbi torget och jag råkade svänga av vid posten. Det var då mitt otroliga språksinne kom i bruk. Mitt språkhuvud är ungefär lika bra och användbar som en Fiat Uno på autobahn. Men det var då det slog mig vad postens ny namn Itella egentligen betyder. Mina fantastiska finska kunskaper har kommit till nytta tidigare när jag kom på att man på finska kan fråga ifall en person vill ha skjuts med ett ord. Eftersom skjuts är synonymt med att sitta på så börjar vi med "istua" sen om något är "på" så skall det ha ändelsen "-lla" alltså blir det "istulla". Ifall det sen är i du form så sätter man till ett "t", och ifall det är en fråga skall det vara "ko/kö" på slutet alltså är "vill du sitta på" = "istullatko". Helt logiskt, undrar varför den finskatalande delen av befolkningen inte kommit på detta tidigare?? Men tillbaks till itella, enligt den följande definitionen betyder alltså "-lla", "på" på svenska. Därav den senare delen i min rubrik. "Ite" är ju enkelt, det kommer ju från dialektens "i te" (vilket betyder detdär) och vips så förstod jag postens logik. Istället för att skriva "detdär på" som bara låter klumpigt så har man blandat lite dialekt och finska och fått itella som är betydligt smidigare att uttala. Man kan ju undra sen vad detta har med mig att göra. Jo, för det första tror jag att få personer förutom mig själv kan hänga med i logiken och komma på något sådant här. För det andra är det en otroligt lång åsnebrygga till vad jag egentligen tänkte skriva om.

Nämligen posten, emellanåt är det som att de skulle använda sig av samma logik som vid min översättning. De har nämligen lyckats skicka mitt skattekort runt hela landet. Först har de skickat det hem till Larsmo, men det kan jag förstå eftersom jag ännu inte har skrivit ut mig från Larsmo utan bor bara "tillfälligt" i Vasa. Men det är sen som deras logik är helt oslagbar! När min mor sedan strukit över adressen och bytt den till den adress som jag har här i Vasa har de lyckats skicka det till Ekenäs. De har limmat på en etikett med min systers namn och hennes adress och skickat det till Ekenäs. Grattis ni har vunnit en blå brödrost! Kan bara konstatera att posten verkligen gjort ett verkligt konststycke. Men förhoppningsvis är skattekortet nu påväg hit till mig, fattas bara att de ännu skall blanda ihop mig med någon av de andra 2-3 personerna som bor här i Vasa som jag delar namn med.

Nu blir det att söka sig för natten och se ifall John Blund vill komma och hälsa på. Matilda har åkt ner till Ekenäs vilket gör att det alltid är lite tomt här i Vasa då. Men jag har nog ändå sysselsättning eftersom jag har jobb hela helgen och får koncentrera mig på det...



Kommentarer
Postat av: Anonym

Alltså vann tar du allt ???????? Sitä do me jakko på å skaka ur ärme...

2010-01-22 @ 10:58:59
Postat av: matilda

oj honey. jag älskar din logik!

2010-01-22 @ 11:36:43
Postat av: Kikki

Du e bäst! Har man en tråki dag så er i bara att fara in o läsa din blogg o vips så skrattar man så tåra rinder...

2010-01-22 @ 12:14:22
Postat av: Chriso

Roligt att jag kan vara till glädje!! :D

2010-01-23 @ 10:08:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0