mp3-spelare

Jag minns första gången jag använde en mp3-spelare. Det var en varm sommardag för minst 10 år sedan. Våra släktingar från Canada var på besök och en av dem hade med sig en mp3-spelare. Det var en vit och blå av märket nike (!!) Jag fick låna den och jag gick på hela dagen med den. På spelaren fanns det musik av ett band som hette prozzäk, inte så känt här i Finland kanske, men ett helt bra band minns jag att jag tyckte på den tiden. Så pass bra att jag faktiskt har deras skiva. Några år senare upptäckte jag glädjen i att lyssna på musik när jag körde moped, till en början hade jag en bärbar cd-spelare som klarade av mp3-skivor. Mycket high-tech på den tiden, men ett ganska dåligt köp. Skivorna hoppade och hackade av körandet och när det var kallt fungerade inte spelaren alls. Locket var av metall så det kyldes även av snabbt och musiken dog ut. Sedan slog jag på stort och skaffade min första mp3-spelare. En creative MuVo Tx, med usb 2.0 som ger hisnande överföringshastigheter och ett minne på hela 256 MB, som det skulle vara nog finns det även en mikrofon inbyggd ifall man vill spela in ljud. Ingen radio dock, minns att den versionen kostade about 20€ mer. Det är en av mina trognaste vänner som varit med mig en lång tid, den har hjälpt upp många långa mopedresor. En tid mätte vi även avstånd med den, avstånden mättes i antal låtar. Den har även hjälpt mig sova i militären, så pass bra att jag en gång knappt vaknade till brandlarmet. På senare tid har den blivit med och brukar vara med mig när jag städar eller är utomhus. Den är med när jag motionerar och ibland är den bara med. Men som alla får erfara som lever länge så kommer pensionen ohjälpligt emot. Det fick även min gamla dator Lisa erfara som utbyttes mot en yngre, smalare, lättare och snabbare version. Men den har en bra pension hos mamma och pappa. Min mp3-spelare skall jag dock behålla länge än, den har nämligen den fördelen att dess minne (eller brist på minne) gör att man inte har några dåliga låtar utan endast dedär riktigt bra.

Idag har jag om ni inte gissat er till det köpt min sista julklapp för ifjol. Den nya införksaffningen blev en Sony Walkman. så nu kan jag även lyssna på radio och se filmer när jag går till jobbet.

(Nej jag valde inte den röda)

Nu blir det att gå till sängs igen, har jobb tidigt imårgon och då blir det premiärtur till jobbet för min lilla spelare. Snart kommer även min Matilda hit tillbaks till Vasa, borde lite skriva på kanden innan hon kommer. Men men, en sak i taget.

Tack och gonatt, 6 och 54, Ryssland gör tredje målet för Finland

Kommentarer
Postat av: matilda

MEH. varför tog du inte den röda??

2010-01-07 @ 09:12:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0