Jag och fysiken!

Här är en liten historia om en nörd och hans förhållande till fysik. Fysik har jag alltid tyckt om. Jag har tyckt om att man med hjälp av fysik kan förklara vardagliga saker och räkna ut olika saker. I den fysik vi lärt oss i PF har vi bland annnat lärt oss att förklara varför himlen är blå och räknat ut hur man mest effektivt och med minsta strömförbrukning kokar upp 1 liter vatten. Sånt tycker jag om!! Nu har jag efter många års studier kommit upp till den nivån att jag skall lära mig så pass mycket att jag kan lära ut det till andra. Och det är nu som jag inte tycker om fysik mera. Eller snarare det system enligt vilket man blir lärare. Under den senaste övningen gick vi nämligen igenom följande lilla scenario. Om en insekt kryper längs en eker på ett cykelhjul som snurrar, hur långt ut kommer insekten att kunna gå längs ekern om vi har en given friktionskoefficient, innan den mister greppet?? Svaret blev följande:
Tack! Nu vet jag exakt hur långt ut den kommer! Sen en liten liten detalj! I fallet ovan så är cykelhjulet horisontellt. Man har med andra ord cyklat omkull. Sen kan man ju undra att vem bryr sig på riktigt hur långt någon idiotisk insekt klarar av att krypa längs en eker på en omkullcyklad cykel innan den mister greppet!!! Sen räknade vi ut en annan lika nyttig sak. Om man släpper ner en sak från 100m höjd så kommer saken inte att landa där man tror. Detta eftersom jorden roterar. Den kommer att landa hela 1,55cm "fel" p.g.a. detta! Hur dumt får något bli??? 1,55cm p.g.a. jordens rotation! Kom igen! Sunt bondförnuft vet ju att det kommer att blåsa så det har absolut ingen skillnad hur jorden roterar!! Man blir så förbannad!! VARFÖR lär de oss istället inte hur vi bäst undervisar fysik istället för dessa totalt onödiga saker som inte har något med verkligheten att göra!!! Det roligaste av allt är att man dessutom inte ens behöver lära ut detta, detta tas endast upp i om man läser fysik på universitetsnivå eller liknande, alltså inte i högstadiet eller gymnasiet dit denna utbildning ger behörighet. Skulle gärna ta ett litet snack med den som kommit på detta genialiska system!!!

Kommentarer
Postat av: Johanna

Haha :D Ti nästa gang får vi räkn ut me vilken fart en kackerlacko som kryper längs en roterande cirkelskiva kan kryp utan att böri glid. He tycker ja ska bli skoj å täför ha ja börja me reij no. LOVELY SATURDAY! :)

2011-04-16 @ 11:31:21
URL: http://curroergosum.ratata.fi
Postat av: Chriso

Ojoj!! va "roligt" i låter! men kanske man kan klar i me liiti tur...

2011-04-17 @ 10:01:03
Postat av: Ems

Haha! Du kunde inte ha valt ett mer klockrent namn för din blogg, strålande! Du är så söt!

2011-04-17 @ 10:41:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0