Get me out of the 1500-tal

Nu är det såhär! Redan för flera tusen år sedan kom de visa, gamla lärarna på att man kan skriva i sanden och visa saker åt sina elever för en bättre förståelse. Vad har hänt sedan dess? Jo, vi utvecklade en tavla som man kunde ha på väggen som man kunde skriva på. Detta skedde för ungefär 500 år sedan. Men nu är det en revolution på gång. Jag har hört att det skall finnas något som kallas datorer, videokanoner och smartboard. Givetvis är det inte alla som tycker om dessa nymodigheter, men jag har i alla fall lite fastnat för dom och tycker att de är riktigt praktiska och bra i undervisningen. Speciellt efter en av mina matte-kurser, där läraren uteslutande använde sig av smartboard visade verkligen hur mångsidig och praktisk den är. Så en sak är klart, jag kommer inte att undervisa som på 1500-talet.
En annan bra sak med datorer är att man kan skriva långa dokument på dem. Sedan spara dem och skicka iväg dem åt folk. Detta verkar vara något nytt för mina fysikvänner i Åbo. Fick nämligen idag hem ett brunt tjockt paket. Se nedan:
Jag var full av iver och undrade vad i hela vida friden det kunde vara?? Det visade sig vara två kompendier. Kompendierna skall vi använda oss av nästa vecka då vi skall laborera i åbo. Ett av kompendierna var från 1999 och det andra var från 2004. Dessa kostade mig 13€. Okej, det är inte hela världen. Det som stör mig är att ingen på åtminstone sju år har skrivit om dessa i elektronisk form. Om kompendierna är så bra att de fortfarande används efter sju respektive tolv år, varför är de inte i PDF-format. Varför måste man envist hålla sig fast vid det som Gutenberg uppfann 1450. Det som dock stör mig mest är att det i kompendiet från 1999 finns handritade grafer. Det är ju så fruktansvärt äckligt att man får gåshud. Skulle jag få betalt och en dag ledig skulle båda kompendierna vara betydligt snyggare och i elektronisk form. Kan någon snälla hjälpa mig bort från 1500-talet!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0