Onödigheter

Tänkte bara kort delge er av en nörds tisdagskväll. Har under de senaste 6 timmarna räknat en del fysik. I fysikundervisningen i 7-9 och i gymnasiet så brukar man strunta i luftmotståndet ifall man har en någorlunda klotformad kropp som kastas/faller. Nu vet jag varför.

Det jag nu suttit och räknat ut de senaste timmarna är hur mycket kortare en stålkula med diametern 1,0 cm och vikten 4,1 g kommer att flyga p.g.a. luftmotståndet. Det visade sig att med de värden vi hade så flög den 0,06 mm kortare. Alltså om man tar en millimeter och delar in den i hundra delar, så kommer den att flyga 6 sådana delar kortare. (Ta en titt på en linjal så förstår ni hur löjligt lite det är!) Det som är det mest löjliga är att jag räknar ut detta för att bevisa att denna bromsningskraft är så liten att vi inte behöver bry oss om den. DET VET JAG REDAN!! Det förstår man ju vem som helst att om man har något väldigt litet och dessutom klotformat så finns det inga kanter eller dylikt som luften kan få tag i, och då kommer luftmotståndet att vara väldigt väldigt litet! Det är ju därför som man i praktiken aldrig behöver räkna med det!! Giv mig styrka!

Nå, nu är hursomhelst försök 1 av 6 uträknat, bara 5 kvar. Ja, och det var då första uppgiften, sen finns det två uppgifter till i rapporten. Ja. och sen finns det ytterligare två rapporter. Ibland får man nog fundera varför man håller på med detta!

Tack och gonatt!

Kommentarer
Postat av: din honeypie

stackars daaaj!

2012-04-22 @ 17:30:31
Postat av: Tiino

Voi hohho do orkar... ;) Int fast vaa sko ja byri me nno tokode, visserligen föstar jo to de på i å men iallafall... :P Tror ja ska hald me ti lastbila iställi :D

2012-06-22 @ 16:26:43
URL: http://christinewiik.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0